آموزش برق ساختمان به زبان ساده

فهرست مطالب

در ابتدا باید گفت که برای اجرای برق کشی یک ساختمان در ابتدا نیاز به طراحی نقشه ای جهت سیم کشی های مختلف می باشد و در این طراحی ها با توجه به نوع پروژه باید نوع سیم کشی نیز انتخاب گردد و ابزار و وسایل مورد نیاز آن محاسبه و خریداری گردند. توجه کنید که در هنگام خرید همیشه کمی بیشتر از متراژی که محاسبه کردهاید خریداری کنید. بعد از طراحی نقشه طول هر واحد را اندازه گیری کنید و عدد به دست آمده را با هم جمع کنید. یکی از نکاتی که برق کشی ساختمان حائز اهمیت است اندازه کابلها میباشد. این حالت برای اکثر ظروف مناسب است. یکی از انواع سیمهایی که برای برق کشی در ساختمان مورد استفاده قرار میگیرد سیمهای افشان میباشد. جدال بر سر تصاحب رتبه نخست در بین شرکت سامسونگ و ال جی یکی از بحث هایی است که تمامی ندارد، رقابت این دو غول تکنولوژی بسیار تنگاتنگ بوده و تعیین بهتر و بهترین در بین این کیفیت بالای محصولات، کاری است بس دشوار و شاید نشدنی. بنابراین لازم است با استاندارد های برق ساختمان آشنایی داشته باشید.

سیم کشی برق

یکی دیگر از انواع سیم های مورد استفاده در برق کشی ساختمان، سیمهای مفتولی میباشد که دارای یک رشته سیم هادی میباشند و به دلیل انعطاف پذیر بودن قابلیت فرم گیری دارند. سیمکشی، به عنوان یکی از بخشهای مهم در ساخت و ساز، نیاز به رعایت قوانین و استانداردهای خاص دارد. تاسیسات ساختمانی یکی از بخشهای مهم و کلیدی در هر ساختمان است، تاسیسات ساختمانی به معنای استفاده مطلوب از کلیه امکانات تاسیساتی و مهندسی است. به عبارت دیگر، وجود هر کدام از این تاسیسات موجود در مقاله، بسیار مهم و حیاتی است و آسایش و رفاه ساکنین ساختمان نیز در گرو این نوع تجهیزات است. فاصله مربوط به لوله آب و گاز باید یک متر باشد فاصله فیوز با چارچوب درب نیز باید ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر باشد و در مورد آویز ها و لامپ ها نیز باید حدود ۳۰ تا ۵۰ سانتی متر فاصله وجود داشته باشد. سیم کشی ها و باز و بست انواع کلید و نصب لوازم برقی مختلف در یک ساختمان، انجام می شود تا کارآموز با خطاهایی که احتمال رخ دادنشان است آشنا شوند و با محیط کار خود درآینده، آشنا باشند. در محیطهایی که به سیستمهایی غیر از جریان برق عادی نیاز میباشد که در محیط هایی که از روش های ایمنی خاصی استفاده میشود، باید بر حسب مورد از انواع پریزها استفاده شود.

استاندارد و مناسبی خواهید داشت. تمام قیمتهایی که برای خدمات مختلف لوله کشی ارائه میشود، کاملا منصفانه و با توجه به تعرفههای اتحادیه تاسیسات مکانیکی میباشد. می توان گفت که برق کشی ساختمان به عبور دادن سیم ها و کابل های مختلف از تمام نقاط ساختمان و خارج کردن آن از خروجی هایی مانند لامپ ها و کلید و پریزها گفته می شود. اگر بتوانید استاندارد سطح مقطع کابل را به درستی رعایت کنید، برق کشی استاندارد و مناسبی خواهید داشت. در هنگام ساخت ساختمان مراحل مختلفی از ساخت اسکلت و سفت کاری گرفته تا انجام تاسیساتی مانند لوله کشی و برق کشی بایستی طی گردند تا یک بنای کامل با استانداردهای لازم داشته باشیم. در واقع فیوز باید در فاصله مشخصی از بخشهای مختلف قرار بگیرد تا این وسیله حفاظتی کامل باشد و عملکرد آن درست صورت گیرد. سیم کشی تو کار به وسیله جعبه فیوز: در این روش با توجه به میزان نیاز به برق در بخشهای مختلف فضای ساختمان میتوان با کنترل چگونگی توزیع برق و با قرار دادن سیمها در داخل جعبه فیوز از آن سیمها را توزیع کرد، این روش به نسبت دو روش دیگر پر هزینهتر است، اما خوبیای که دارد این است که در صورت بروز اشکالات فنی و یا مشکلات دیگر در برق ساختمان مثل اتصالی و .. بررسی و عیب یابی مشکل ایجاد شده در این روش بسیار آسان صورت میگیرد.تاسیسات ساختمانلباسشویی دوو DWK-8415S رنگ نقره ای - با گارانتی انتخاب سرویس​​​!

اما انواع مختلفی از سیم کشی در ساختمان های متفاوت وجود دارد که بسته به نوع بنا هر یک از آنها توسط برقکار ساختمان انجام می گیرد. نوع دیگری از تاسیسات وجود دارد که در دسته تاسیسات حرارتی قرار شارژ گاز یخچال در کرج – فنستا دارند. ۲- نسبت قطر داخلی لوله به قطر دسته سیمها باید حداقل ۱.۳ باشد. نسبت قطر داخلی لوله به قطر دسته سیمها حداقل باید 1.3 باشد. ۷- اتصال لوله کشی به دستگاه هایی که لرزش دارند مثل موتور باید به کمک لوله های فولادی قابل انعطاف که حداقل طول آنها ۲۰ سانتی متر است انجام شود. طبق استانداردها فیوز اصلی باید ۲۰ آمپر باشد، ظرفیت فیوز پریز ۱۶ آمپر و ظرفیت فیوز کنترل ۲۵ آمپر باید باشد و ظرفیت مورد استفاده برای روشنایی نیز لازم است ۱۰ آمپر باشد. مثلا سطح مقطع سیم برای جریان اصلی باید حدود ۴ میلی متر مربع باشد، در صورتی که سطح مقطع برای سیمهای روشنایی باید حدود ۱.۵ میلی متر باشد و سطح مقطع مورد نیاز برای پریزها ۲.۵ میلی متر مربع و همچنین سیم کشی برای کولر گازی و آبی به ترتیب ۴ و ۲.۵ میلی متر مربع لازم است سطح مقطع داشته باشد.