اولین خودروی ایرانی که مجهز به سخنگوی زبان فارسی بود همشهری آنلاین

یکی از نقاط قوت این خودرو مصرف کم سوخت آن است، بهطوریکه 131 در صد کیلومتر به صورت سیکل ترکیبی، میانگین 6.8 لیتر بنزین میسوازند. همچنین سیکل ترکیبی مصرف سوخت آن در هر 100 کیلومتر حدود 7.1 لیتر اعلام شده که از این نظر پراید 131 برتری نسبی به تیبا دارد. بههمین منظور در این مقاله مقایسهای قصد داریم پس از نگاه کلی به مشخصات تیبا صندوقدار و پراید 131، انتخابی معقولانه و منطقی بر اساس شرایط فعلی داشته باشیم. این دنده برای تغییر جهت حرکت خودرو به کار میرود. طبق اعلام سایپا، شتاب صفر تا صد تیبا حدود 13.5 ثانیه است که در مقایسه با شتاب 15 ثانیهای پراید 131، خودرویی چالاکتر بهشمار میرود. در واقع اکنون این پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو 4 بهرهبرده و با کمی بهینهسازی در آن، قادر به تولید این نیرو شده است. موتور 1503 سیسی تیبا در نسخههای اولیه توانایی تولید 80 اسببخار را داشت که اخیراً با بهینهسازی مجددی که روی آن صورت گرفته، این عدد به 87 اسب افزایش یافته است. این بهینهسازی در تغییر ضرایب جعبهدنده نیز مشاهده میشود که همه اینها در نهایت شتاب قابل قبولی را برای تیبا بهارمغان آوردهاند. ​&;​.

ضبط خودرو اما با این حال باید به امکانات اولیه این خودروها که بهعنوان آپشن در برشورهای تبلیغاتی از آنها یاد میشود نیز اشاره کنیم. با وجود ایرادات، ترمزهای کاسهای نیاز به تعمیر و نگهداری اندکی دارند که یک مزیت بزرگ محسوب میشود. در واقع در لیست آپشنهای این خودرو مواردی از قبیل دو کیسه هوای راننده و سرنشین، ترمزهای جلوی دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل و ترمزهای عقب کاسهای، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدرولیک، مهشکنهای جلو، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه، شیشه بالابرهای جلو برقی، تنظیم دستی آینههای جانبی، صندلیهای پارچهای و تنظیم ارتفاع صندلی راننده، سیستم صوتی با پشتیبانی از پورت مجهز به 4 بلندگو، سیستم تهویه مطبوع دستی، رینگهای 14 اینچی آلومینیومی (سفارشی) و صندوقپران دیده میشود. پراید 131 دارای امکاناتی نظیر دو کیسه هوا راننده و سرنشین، ترمزهای جلوی دیسکی مجهز به سیستم ضد قفل و ترمزهای عقب کاسهای، سیستم ضد سرقت ایموبلایزر، فرمان هیدورلیک، مهشکنهای عقب، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم زاویه، شیشه بالابرهای جلو برقی، تنظیم دستی آینههای جانبی، صندلیهای پارچهای، سیستم صوتی با پشتیبانی از پورت مجهز به 4 بلندگو، سیستم تهویه دستی و صندوقپران است. با وجود اینکه فعلاً شرایطی برای عرضه خودروهای جدید با چنین قیمتهایی دیده نمیشود، لذا به نظر میرسد که تیبا با هر مزیت و ایراداتی که دارد، جایگزینی مناسب برای پراید است.

موتورهای ۱٫۵ و ۲ لیتری چهار سیلندر بنزینی با قدرت ۱۷۰ تا ۲۵۸ اسب بخار و همچنین موتورهای ۲ لیتری دیزلی با قدرت ۱۶۴ تا ۲۶۵ اسب بخار موجود است. تیبا در هر دو نسخه صندوقدار و هاچبک از یک پیشرانه چهار سیلندر 5/1 لیتری بهره میگیرد که در واقع میتوان آن را همان موتور پراید دانست که توسط شرکت مگاموتور و یک تیم آلمانی () دچار تغییراتی از قبیل افزایش حجم و تغییر در نسبت تراکم شده است. نحوه سبک کردن دنده چگونه است؟ با این تغییر حالت از مایع به گاز و جذب کردن گرمای محیط باعث سرمایش میشود. این محور به صورت یک پارچه به چرخ دندهای در بخش ورودی پوسته متصل است و از طریق کلاچ با موتور خودرو در ارتباط است. صبا، اولین خودروی پراید است که در کلاس سدان تولید شد. واردات خودروهای کارکرده چندین بار توسط افراد مختلف مطرح شد اما هر بار با مخالفت عدهای مواجه میشد. بگذریم، همانطور که گفته شد تیبا با الهامگیری از پراید و ریو پا به عرصه حیات گذاشته است، از همینرو در طراحی ظاهری آن رگههایی از ریو مشاهده چطور از سرقت خودرو جلوگیری کنیم؟ میشود. کمپانی های سازنده ی خودرو در راستای تولید گیربکس، به منظور ارتقای ایمنی و کارکرد مناسب آن، از نوعی پوسته با جنس چدن ریخته گری استفاده می کنند.

اما با توجه به مکانی که کندانسور در آن تعبیه شده است ممکن است در تصادفات و ضربات وارده، آسیب ببیند و باعث نشتی در سیستم شود. با این حال به وضوح نمایان است که سازنده زمان زیادی را به طراحی داخل کابین خودروی ملی خود اختصاص نداده و تنها ادوات را در کنار یکدیگر قرار داده شدهاند. سیستم ترمز ماشین از قطعات زیادی برای ایفای نقش خود تشکیل شده است. انحراف خودرو در حالت کلی همیشه نشانگر مشکلی مرتبط با سیستم ترمز نیست. در ترمز دیسکی ارگانیک از آزبست که مادهای مضر برای طبیعت است، استفاده نمیشود. اگر علت خرابی کمپرسور از کلاچ مربوطه تشخیص داده شود، تکنسین، کمپرسور و کلاچ مربوطه را بررسی میکند و درصورتی که کمپرسور سالم باشد تنها به تعویض کلاچ کمپرسور اقدام میکند که هزینه کمتری برای مالک خودرو دارد. پراید 131 نیز طی این سالها تنها تغییرات اندکی نظیر تغییر گرافیک داخلی چراغها، تغییر مکان چراغهای راهنمای جلو از روی سپر به درون کاسه چراغ و تغییر طراحی داشبورد را تجربه کرد. این خودروی سنگین با همین نیروی کم پا متوقف میشود؟ علاوه بر این، طراحان با حذف تریم چوبی، کنسول وسط سرنشینان عقب و دریچه هوای مجزا برای سرنشینان عقب سعی داشتند این نسخه را اقتصادیتر از مدل معمولی کنند.